Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do twoich potrzeb.
Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje.    Dowiedz się więcej    Zamknij ten pasek

Artykuły


Przemawianie publiczne, Storytelling - czyli o sztuce wykorzystania historii


Przemawianie publiczne zarezerwowane było kiedyś dla ważnych osobistości, dla osób wybitnych, celebrytów. Dziś elementy przemawiania publicznego wykorzystywane są niemal przez każdego z nas. Jeśli chcemy zrobić na drugiej osobie dobre wrażenie, jeśli chcemy zdobyć pracę, przekonać kogoś do swojego produktu/usługi, zachęcić zespół do działania, „zaszczepić” pewną myśl, ideę, czy wreszcie po prostu wyrazić własne poglądy powinniśmy umieć nie tylko używać słów, ale odpowiednio wpływać na odbiorców.

 

Barry Gibbons pisze, że mało kto z nas ma naturalną umiejętność występowania przed publicznością, każdy jednak może się tego nauczyć. Z kolei J. E. Esposito podkreśla, że prezentowanie publiczne stało się w dzisiejszych realiach umiejętnością tak samo potrzebną jak obsługa komputera czy prowadzenie samochodu. Jak zatem przemawiać publicznie? Czym są i po co wykorzystywać historie? Jak oddziaływać na odbiorców, by wywrzeć na nich zamierzone wrażenie? Pokrótce postaram się do tego odnieść w niniejszym artykule.

 

Wiadomym jest, że większość z nas obawia się wystąpień publicznych. Wśród Amerykanów krąży nawet swego rodzaju powiedzenie, że ludzie woleliby sami znaleźć się w trumnie niż wygłosić przemówienie na czyimś pogrzebie.  A jednak czasem musimy zabrać głos na forum i nie wystarczy, że wstaniemy i wydusimy z siebie kilka dźwięków, nie wystarczy, że sięgniemy do Power Pointa i odczytamy to, co napisaliśmy na slajdach, nie wystarczy, że opowiemy o sobie parę zdań. Trzeba bowiem zaciekawić słuchaczy, a nic ich tak nie wciągnie jak wpleciona w wypowiedź adekwatna do tematu historia.

 

„Historie działają jak przynęta. Tak jak wędkarze wabią nią ryby, tak mówcy kuszą nimi publiczność”

                                                                           Robert Ważyński
 

Badania z zakresu psychologii narracji pokazują, że podczas słuchania interesującej historii u odbiorcy komunikatu można zaobserwować ciekawą reakcję . Zaczyna on reagować w trzech obszarach:

  • emocji (pojawiają się w nim odczucia np. zdumienia, zainteresowania itp.);
  • myśli (zaczyna się on zastanawiać i zadawać sobie pytania);
  • wyobraźni (wyobraża sobie on to, o czym opowiada mówca).

Można zatem powiedzieć, że słuchacz przenosi się do świata historii opowiadanej przez mówcę. Oddala się od swojej rzeczywistości i doświadczenia „tu i teraz” i wchodzi w świat opowiadanej historii. Kiedy wraca jest już w pewnym stopniu zmieniony, jego poglądy mogły zostać zmodyfikowane. Dobrze opowiedziana historia wciąga odbiorców, wpływa na ich przekonania, otwiera na nowe poglądy.  Marek Stączek pisze o czterech korzyściach wynikających ze skutecznego wykorzystania storytellingu, a wśród nich: 1) zwiększone zaangażowanie odbiorców, 2) większa zrozumiałość przekazu, 3) zwiększona siła wywierania wpływu oraz 4) postrzeganie mówcy jako doświadczonego i autentycznego człowieka.

Korzyści jak widać jest sporo. Pozostaje jednak pytanie, jak stworzyć historię, by wywarła ona określone wrażenie?... Gdybym mogła zebrać najistotniejsze informacje tak, by czytelnik tego artykułu mógł rozpocząć owocne działania w praktyce byłoby to:

  • Pamiętaj, że każdy kiedyś zaczynał, Ty również sobie poradzisz.
  • Każda historia ma wyraźny początek, część właściwą i zakończenie.
  • Dobra historia powinna mieć tzw. suspens – czyli nieoczekiwany zwrot akcji.
  • Zakończ swoje przemówienie nietypowo (zastosuj cytat, wykorzystaj jakiś gadżet, przedmiot materialny lub wpleć kilkukrotnie w swoją wypowiedź to samo twierdzenie).
  • Zanim wygłosisz przemówienie zbierz wszystkie możliwe pomysły, nic nie działa bowiem tak skutecznie jak dobre przygotowanie.
  • Przemyśl, co ma być celem Twojej wypowiedzi. Chaotyczne wystąpienia nie mają większego sensu.
  • Bądź autentyczny – słuchacze to cenią.
  • Odwołuj się do emocji i faktów. Na każdego działa co innego.
  • Wykorzystuj obraz – pobudza on wyobraźnię.
  • Praktykuj, bez tego nie osiągniesz sukcesu.

Powodzenia!

 

 

Bibliografia:

1. B. Gibbons (2007), Przemawianie. Jak zostać mówcą doskonałym, Poznań, Wydawnictwo Rebis, s. XIV-XV

2. J. E. Esposito (2010), Nigdy więcej tremy. Jak przełamać lęk przed wystąpieniami publicznymi, Gliwice, Wydawnictwo Helion, s. 11, 23

3. R. Ważyński (2009), Nie boję się mówić, Gliwice, Internetowe Wydawnictwo Złote Myśli, s. 9

4. M. Stączek (2014), Storytelling, Warszawa, Wydawnictwo EdisonTeam.pl, s. 16-53

 

 

Autor:
 
Renata Myczka - Coach, Trener rekomendowany przez Polskie Towarzystwo Psychologiczne, Socjoterapeuta, Psychopedagog